مارکتینگ

مدیریت داروخانه در شرایط فعلی

SWOT

دایناسور ها بزرگترین و قوی ترین جانوران روی زمین در 200 میلیون سال پیش به یک علت از بین رفتند . عدم تطابق با تغییرات محیطی . تا ده پانزده سال پیش نوکیا در قلمرو تلفن های همراه 90 درصد سهم بازار را در اختیار داشت اما امروز چطور ؟ حذف نوکیا ، این غول تلفن های همراه هم به همین علت جایگاه خود را از دست داد.

ما در دنیایی زندگی می کنیم که تکنولوژی بسرعت تمامی ابعاد زندگی را دچار تغییر و تحول نموده است از روابط اجتماعی گرفته تا نوع نگرش به کسب و کار . این تغییر و تحول را همکاران من در داروخانه هم بخوبی احساس کرده اند . اگر  کسانی هستند که فکر می کنند هنوز هم میتوان بشکل سنتی داروخانه را اداره کنند ، اندک زمانی بعد مجبور خواهند بود داروخانه را رها و از قبل درآمد مسئولیت فنی خود ( البته اگر بتوانند جایی را بیابند ) ارتزاق کنند . 

افزایش بهره وری  داروخانه مستلزم توجه به چند عامل اساسی است . یادگیری مستمر دانش کسب و کار  و بکارگیری نرم افزارهایی که باعث تسهیل امور گردد . یک کسب و کار بالغ باید بتواند مشکلات و مسائل دشوار خود را به آسانی حل نماید .

داروخانه نیز مانند همه کسب و کار ها نیازمند انواعی از مدیریت هاست . مدیریت مالی ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت محیط رقابتی ، شناخت و تعیین نقاط قوت و نقاط ضعف درون و فرصت ها و تهدید های بیرون کسب و کار خود ( SWOT Analysis ) . بدون تردید عدم توجه به این عوامل ، داروخانه را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد. 

سال هاست که اقتصاد داروخانه با مشکل جدی همراه است . متاسفانه در کشور ما  نگرش حاکم بر دارو  یک نگرش غیر اقتصادی است و به بهانه دسترسی عموم مردم به داروی ارزان قیمت ، مشکلات زیادی برای این صنعت ایجاد نموده است .  در مقابل نگرشی که معتقد است سازمان های بیمه باید از مصرف کننده واقعی حمایت کند و اجازه ندهد تا بار سنگین توسعه کمی و کیفی دارو  به بیمار انتقال یابد ، ره به جایی نمی برد . 

در این شرایط ، مدیریت مالی داروخانه از اهمیت بسزایی برخوردار است . فراموش نشود که هدف از تاسیس داروخانه کسب سود در کنار ارائه خدمات است یعنی هم توجه به بعد مالی و هم بعد حرفه ای . اما چگونه میتوان حداکثر بهره وری مالی را از گردش مالی داروخانه بدست آورد و جلوی هزینه های اضافی و اشتباهات مختلف را گرفت ؟ مگر چند درصد از داروخانه ها توان استخدام حسابدار را دارند ؟چگونه می توانند  از پس مشکلات مالیاتی خود بر بیایند ؟

قریب به اتفاق ما داروسازان در زمینه مالی و حسابداری ، مسایل  و قوانین مالیاتی بی اطلاع و بی تجربه هستیم . نرم افزار چرتکه داروسازان در این زمینه بخوبی میتوان بعنوان یک بازوی کمکی بسیار ساده و کاربردی به کمک همکاران داروساز دارای داروخانه بیاید . این مدعا با تجربه بیش از 13 سال کار با این نرم افزار صورت گرفته است . آسانی کار با این نرم افزار ،شما را  از داشتن اطلاعات حسابداری بی نیاز می سازد .  ثبت عناصر مالی ( خرید ، فروش ، هزینه ) وقت بسیار کمی  را از کاربر می گیرد . گزارشات بسیار سودمندی را از این سیستم میتوان دریافت کرد و ادعای های مالی شرکت های دارویی و بهداشتی را درظرف چند دقیقه پاسخگو بود . از نحوه و زمان دریافت مطالبات بیمه اطلاع پیدا کرد و از گزارشاتات مالی آن میتوان جداول و دفاتر مالیاتی را تکمیل نمود و از این رو در هزینه استخدام مشاور مالیات صرفه جویی کرد . میزان خرید را مدیریت کرد و نوع فروش داروخانه را معلوم نماید . از میزان چک های صادر شده اطلاع پیدا کرد و با پیش بینی مناسب مانع از برگشت خوردن چک داروخانه شد .

در دنیای امروز هر کسب و کاری که بتواند ساده تر ، سریعتر و سبکتر فعالیت نماید بدون شک از سایر رقبا  پیشی می گیرد و موفق تر خواهد بود .

دکتر فریدون باختر داروساز و MBA 

 

نوشته های مشابه